مقالات

استاندارد گاز آشپزخانه

استاندارد گاز آشپزخانه

استاندارد گاز آشپزخانه

استاندارد گاز آشپزخانه را باید جدی گرفت. آشپزخانه را نمی توان بدون یک گاز تصور کرد. اما یک گاز آشپزخانه باید دارای چه استانداردهایی باشد؟ در این بخش قصد داریم شما را با بخشی از این استانداردها آشنا کنیم.

برندهای استاندارد گاز

پیش از هر چیز باید در نظر داشته باشید که از برندهای معتبر خریداری کنید. برخی افراد به جهت کاهش هزینه از برندهای متفرقه خریداری می کنند. این موضوع ریسک بسیار بالایی دارد. یک اجاق گاز باید به شکل کاملا اصولی و با رعایت قواعد مشخص و دقیقی طراحی و ساخته شده باشد. به همین جهت حتی اگر شما یک گاز با امکانات کمتر، اما از یک برند شناخته شده تهیه کنید، بسیار ایمن تر خواهد بود. وجود هر گونه نشتی در گاز، عدم کارکرد ترموکوپل و … می تواند حوادث ناگواری را به وجود بیاورد.

استانداردهای نصب و راه اندازی گاز آشپزخانه

امروزه با توجه به پیشرفت و گسترش تکنولوژی با گازهای بسیار مدرنی روبرو هستیم. مدل های جدیدتر حتما نیاز به یک متخصص برای نصب دارند. البته در مدل های قدیمی نیز به جهت رعایت برخی استانداردها، همچون نحوه اتصال لوله گاز و یا محل نصب کماکان کمک گرفتن از یک نصاب بسیار ایمن تر است.

همانطور که گفته شد برای محصولات جدید حتما نیاز به یک نصاب خواهید داشت. بهتر است از نصاب های رسمی و معرفی شده توسط خود شرکت تولید کننده و یا نمایندگی معتبر کمک بگیرید. این افراد به خوبی با گاز خریداری شده آشنایی دارند. لذا بهتر می توانند عمل راه اندازی و نصب را انجام داده و توصیه های مهم را به اطلاع شما برسانند. توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، گارانتی تنها در صورت راه اندازی توسط نصاب های رسمی قابل استفاده است.

استاندارد تعداد شعله

گازهای صفحه ای معمولا در انواع ۲، ۴ و ۵ شعله ساخته می شوند. معمولا عمق اکثر این گازها برابر ۵۰ سانتی متر است. بسیاری تصور می کنند گازهای الکتریکی هزینه های بسیار بالای برق را منجر می شوند و به همین جهت از انواع گازسوز استفاده می کنند. البته با توجه به قیمت مناسب تر گاز به نسبت برق در ایران این موضوع صحیح است. اما باید در نظر داشت که گازهای برقی و القائی بسیار ایمن تر هستند. این محصولات نگرانی هایی مانند نشتی گاز و یا آتش سوزی را به حداقل می رسانند.

استاندارد ابعاد گاز

باید در نظر گرفت که مدل های مختلفی گاز وجود دارد که همین موضوع ابعاد را دستخوش تغییرات گسترده ای کرده است. البته کماکان با توجه به ارتفاع و عرض کابینت ها، بیشتر تولید کنندگان از ابعاد استاندارد استفاده می کنند تا به خوبی گاز را بتوان با کابینت های آشپزخانه ست کرد.

سازمان ملی استاندارد ایران در این خصوص استاندارد اجباری 1-1-10325 را با نام وستیا پخت و پز گاز سوز خانگی تدوین و نشر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید