مقالات

نم حمام یا توالت

نم حمام یا توالت

نم حمام یا توالت یکی از رایجترین مشکلات در ساختمان میباشد . در این مقاله به راه حل جهت تشخیص علت نم حمام یا توالت می‌پردازیم .

ابتدا علت نم باید بررسی شود در اکثر مواقع بدون تخریب و ایجاد هزینه‌های اضافی با تشخیص مناسب نم از بین میرود .

شایان ذکر است پیدا کردن محل و علت نم کار ساده‌ای نمیباشد و به تجربه و مهارت بسیاری نیازمند است .بهتر است جهت بررسی علل نم از کارشناسان خبره کمک بگیرید. بیشترین علل این مشکل عدم صحیح اجرای قیر و گونی ، راعایت نکردن اصول لوله گذاری و استفاده از متریال نامناسب میباشد  .

شناسایی محل نم حمام یا توالت

اطراف درب سرویس

اگر محل نم در اطراف  در سرویس یا حمام باشد و مقداری به دیوارها سرایت کرده باشد . علت عمده نم عدم استفاده از آستانه یا عدم وجود غیر گونی بروی آستانه میباشد . که راه حل موقت برای رفع این مشکل استفاده از سنگ آستانه (در صورت عدم استفاده ) و بند کشی توسط پودر بندکشی به همراه چسب بتن آب بند میباشد .

در زیر محل تاسیسات

اگر محل نم در زیر محل قرار گیری شیر آب یا خروجی روشویی باشد . علت عدم اجرای قیر و گونی صحیح میباشد یعنی قیر و گونی در بدنه حمام یا سرویس بهداشتی تا محل خروجی آب یا محل شیر آلات ادامه پیدا نکرده است . محل‌های ذکر شده را برسی کنید شاید اتصالات به صورت مناسب آب‌بند نشده یا پوسیده باشند .در صورت مشاهده پوسیدگی در اتصالات آب سرد و گرم مطمئن باشید این پوسیدگی در بخشهای از لوله که در زیر کار میباشد هم بی شک پوسیده است . راه حل منطقی و دایمی تعویض لوله کشی میباشد. ولی در صورتی که اتصالات درست آب‌بند نشده بودند ، در صورت امکان و بدون آسیب رساندن به لوله‌های زیر کار و با استفاده از روشهای مناسب محل نشتی را آب بند کنید .

در زیر توالت فرنگی

اگر محل نم حمام یا توالت درست در زیر توالت فرنگی باشد . بیشترین علل نم در سرویس‌های  ،دارای توالت فرنگی عدم عایق کاری مناسب دور لوله خروجی ،  استفاده نکردن از واشر آبندی (بوگیر) و چسب اکواریوم دور فرنگی میباشد. فرنگی را برداشته و با اصول صحیح مجددا نصب کنید.

حال اگر نم حمام یا توالت با روشهای بالا از بین رفت . که مشکل آنچنانی نبوده است. در غیر این صورت مسله کمی دشوار تر میشود . در صورت امکان از سرویس بهداشتی چند روزی استفاده نکنید. اگر نم کمتر شد مشکل از لوله کشی نمیباشد . در غیر این صورت مشکل جدی بوده و باید لوله کشی چک شود .

در صورتی که نم کمتر شد راه حل موقتی در اختیار شما میباشد بدین صورت که بندکشی بدنه و کف سرویس بهداشتی یا حمام را تا جای ممکن تراشیده و مجددا  با پودر بند‌کشی مناسب بند‌کشی کنید .

اگر لوله‌های ساختمان گالوانیزه باشد و از عمر ساختمان بیشتر از 15 سال گذشته باشد (عمر مفید لوله گالوانیزه 10-15 سال میباشد ) حتما لوله ها باید تعویض شوند . توجه داشته باشید لوله های آب گرم زودتر از لوله های آب سرد دچار پوسیدگی میشوند. علت این امر نوسانات دما در لوله میباشد .

مشاهده مقالات دیگر در روتا پخش

دیدگاهتان را بنویسید