مقالات

شیرآلات ساختمانی

شیر آلات ساختمانی
شیرآلات ساختمانی

شیرآلات ساختمانی وسیله‌ای برای تأمین آب از سیستم لوله‌کشی است که معمولاً از جنس برنج ساخته می‌شود، استفاده از شیرآلات به حدود 1700 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد، باستان شناسان در ابنیه و کاخ‌های آن زمان شیرهایی از جنس طلا، نقره، مرمر و فلزات دیگر را مشاهده کردند، علاوه بر آن لوله‌های سفالی جهت انتقال جریان آب به این شیرها پیدا کردند.

در قرن چهاردهم رومیان از سیستم لوله‌کشی و شیرآلات جهت هدایت آب به حمام‌های خصوصی و عمومی، فواره‌ها و آب‌انبارها استفاده می‌کردند، تا اواخر قرن نوزده خروجی آب سرد و گرم یکپارچه نبود و از دو شیر مجزا جهت مخلوط کردن آب استفاده می‌کردند. تا اینکه شخصی به نام الموین دست خور را با جریان آب گرم سوزاند و ایده تولید شیر آب با خروجی آب سرد و گرم به وجود آمد.

شیر آلات ساختمانی 1

در ایران در معماری‌های قدیمی از شیر در ستون‌ها و تزئینات کاخ‌ها استفاده می‌شده در بسیاری از موارد در فواره‌ها و آب‌نماها آب از دهان شیر خارج می‌شد واز این‌رو وسیله انتقال آب با این اسم شناخته شد، شیرآلات بهداشتی جهت کنترل فشار و جریان آب مورداستفاده قرا می‌گیرند؛ که از متریال‌های مختلف نظیر برنج، برنز، استیل و چدن ساخته می‌شوند، و در بازار دارای تنوع بسیار زیادی است که این موضوع خرید را برای مصرف کنند سخت کرده است. هنگام خرید شیر آلات بهداشتی در مرحله اول باید استاندارد، کارتریج، و نوع آبکاری در نظر گرفته شود، سپس به ظاهر، رنگ و … پرداخته شود.

شیرآلات یکی از مهم ترین تجهیزات یک خانه است. شیر آلات ساختمانی به چهار دسته شیر روشویی، شیرظرفشویی، شیر توالت و شیر حمام تقسیم بندی می شوند. این محصولات علاوه بر کاربردشان، بر زیبایی ظاهری و دکوراسیون سرویس بهداشتی و آشپزخانه نیز تأثیر زیادی دارند.  در ادامه بیشتر با شیرآلات ساختمانی آشنا خواهیم شد.

همانطور که در ابتدا دسته بندی شیرآلات ساختمانی را شناختیم، در ادامه می خواهیم با جزئیاتی از این محصولات آشنا شویم که گاهی در اکثر این دسته بندی ها مشترک است. برای آشنایی به دسته بندی نیز می توانید به مقالات مختلف سایت روتاپخش که هر کدام از انها را به وضوع برای شما شرح داده رجوع کنید.

انواع شیرآلات ساختمانی

شیرآلات ساختمانی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. واشردار: شیرآلاتی هستند که برای آب بندی بهتر، درون آن ها از واشر استفاده شده است. شیرهای فشاری در این دسته قرار می گیرند.
  2. بدون واشر:  نسل جدیدی از شیرآلات ساختمانی هستند که ساختار آن ها کاملا متفاوت از نوع واشردار است و به جای تعبیه واشر در ساختارشان، از الگوهای دیگری استفاده می شود. شیرهای توپی، دیسکی، اهرمی، کارتریجی، پدالی و ترموستاتی در این دسته قرار می گیرند. همچنین این محصولات بر اساس کاربردشان نیز به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند: پایه بلند، متحرک، دوکاره، شاوری و فنری.
جنس بدنه شیرآلات ساختمانی

یکی از مهم ترین فاکتورها در خرید شیرآلات جنس بدنه آن است. بدنه های بی کیفیت در گذر زمان دچار پوسیدگی می شوند و کارایی خود را از دست می دهند. آشنایی با انواع شیرآلات ساختمانی از نظر جنس و بررسی ویژگی های هر کدام، به شما کمک می کند که هنگام خرید آن بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید؛ در اینصورت محصول انتخابی علاوه بر زیبایی ظاهری، از کیفیت بالایی نیز برخوردار خواهد بود.

شیرآلات ساختمانی از جنس های مختلفی ساخته می شوند که عبارت اند از:
  • برنج: شیرهایی که از جنس برنج اند برای استفاده در مناطقی که آب آن بسیار سخت است استفاده می شود زیرا املاح آب سخت، بر روی فلز برنج رسوب نمی کند. همچنین این شیرها به راحتی زنگ نمی زنند و از ماندگاری و از دوام بالایی برخوردار اند اما وزن و قیمت بالایی نیز دارند.
  • استیل ضدزنگ: این نوع شیر نیاز به مراقب و نگهداری دارد و اگر به درستی از آن مراقبت نشود، مستعد خوردگی می شود.
  • مس: این نوع از شیرها دارای ظاهری تیره هستند و دچار رسوب می شوند بنابراین برای حفظ براقیت و زیبایی آن ها همواره باید صیقل داده شوند.
  • برنز: شیرهای برنزی طراحی کلاسیکی دارند و در مقایسه با شیرهای مسی نیازی به صیقل زیاد ندارند. این محصول معمولا نسبت به سایر جنس ها گران قیمت تر هستند.
  • پلاستیک: این نوع شیر از دوام و کیفیت کمتری برخوردار است، وزن کمتری دارد و در مقایسه با انواع دیگر شیرآلات ساختمانی ارزان قیمت تر است.
  • روی: این نوع شیرآلات سریع زنگ نمی زنند و معمولا در رنگ نقره ای عرضه می شوند.
  • چینی (سرامیکی): این مدل ها بسیار جذاب هستند ولی نگهداری از آن ها آسان نیست و ممکن است در اثر کوچکترین ضربه ای ترک بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید