استاندارد هود آشپزخانه

استاندارد هود آشپزخانه
استاندارد هود آشپزخانه به چند موضوع اصلی باز می گردد: نصب، اندازه و ارتفاع هود. در این بخش شما را با این استانداردها آشنا خواهیم کرد. اما پیش از هر چیز یک نکته را فراموش نکنید، هود را از فروشگاه معتبر تهیه کنید تا خیال شما از اصالت محصول و ایمنی آن راحت شود.

استاندارد ارتفاع هود آشپزخانه

اولین مورد مربوط به ارتفاعی است که هود را قرار می دهید. هود را در ارتفاع بین ۶۰ الی ۸۰ سانتی متر قرار دهید. در صورتی که این ارتفاع کمتر باشد دستگاه آسیب دیده و همچنین خطراتی مانند آتش سوزی و یا ذوب شدن بخش هایی از هود به وجود می آید. ارتفاع بیشتر نیز باعث می شود تا مکش هود کاهش پیدا کرده و اثربخشی لازم را نداشته باشد.

استاندارد اندازه هود آشپزخانه

هودها در طول و عرض های مختلفی تولید می شوند. از آنجایی که گازها دارای اندازه های متفاوت هستند، تولید کنندگان هود هم این موضوع را در نظر گرفته اند. تولید کنندگان معتبر، هود با ابعاد مختلف تولید می کنند و با توجه به محیط، می توانید از سایز مناسب استفاده کنید. اما باید در نظر داشته باشید هود حداقل به اندازه گاز باشد.

استانداردهای نصب هود آشپزخانه

پس از آنکه هود استاندارد مناسب را خریداری کردید زمان نصب فرا می رسد. بهتر است هیچ گاه خودتان اقدام به نصب هود نکنید و این کار را به سرویس کار بسپارید. بیشتر شرکت ها خودشان سرویس کار مخصوص دارند که با دستگاه به خوبی آشنا است. این موضوع گاهی در گارانتی محصول تهیه شده هم نقش دارد. برخی شرکت ها تنها زمانی گارانتی را برای مشتری در نظر می گیرند که نصب توسط متخصص شرکت انجام شده باشد. پس اگر می خواهید از خدمات گارانتی استفاده کنید، این موضوع را فراموش نکنید. اما به هر صورت یکسری استانداردها برای نصب هود وجود دارد که همه نصاب ها باید رعایت کنند. به صورت خلاصه برخی از این موارد را در زیر می گوییم:

1. برای نصب هود به دیوار از پیچ و رول پلاک استفاده شود. پیچ های خودکار توانایی نگهداری وزن هود را ندارند.
2. برای ورودی برق، پریز جتما بالای هود قرار بگیرد. قرارگرفتن سیم هود زیر آن می تواند منجر به آتش سوزی شود.
3. اگر از هودهایی که لوله خرطومی خروجی دارند استفاده می کنید، محل نصب باید نزدیک به محل خروج باشد.
4. حداقل و حداکثر فاصله نصب هود از گاز رعایت شود.
5. در صورت آنکه پریز زیر هود قرار دارد بهتر است آن را مسدود کنید.
6. برای خروجی دود و هوای مکش شده تنها از لوله های خرطومی استاندارد استفاده کنید.

سازمان ملی استاندارد ایران در این خصوص استاندارد اجباری 31-2-1562 را با نام وسایل برقی خانگی و مشابه در تاریخ 1388/03/01 تدوین و نشر کرده است.